Pages

"PenGgEnap"

Saturday, December 24, 2011

~Quran Online~

Aku rasa dah agak lama aku xbuka Al-Quran..
Bukan tak buka terus, tapi tak buka Kitab Al-Quran..
Sekarang ni aku dah ada 2 alternatif, di mana aku dapat bawa Al-Quran itu kemana saja aku pergi..
Jadi, mudah la bagi ku untuk membaca dan mengulang apa yang aku pernah hafal dahulu..

Alternatif pertama ialah Al-Quran Compact dalam phone, walaupun agak kecik sebab phone kecik..
Tapi masih boleh baca, ala bukan mata ada penyakit rabun pun.. Sekurang-kurangnya phone buruk ni ada app ni, Bukan besar pun memory dia. Xrugi malah lagi untung.
Alternatif kedua ialah setiap hari aku buka dan pasang, tapi yang ni kena la ada kemudahan internet baru boleh bukak..Link dia kat bawah ni





Ha, link ni ialah untuk ke Quran Explore Online.. Alhamdulillah, banyak kebaikan yang dapat dari ni:
1. Kalau kebiasaan bila online pasang lagu, tapi kali ni setiap kali online dengar bacaan Al-Quran pula. Sejuk hati dan otak ni. Lebih-lebih lagi kalau buat kerja.
2. Bacaan dari pelbagai reciter dari Mekah, yang sentiasa aku pasang ialah bacaan oleh Mishari-Rashid..
Dan aku boleh la follow demi perbaiki tajwid. Cuma nafas ku je yg xsampai.
3. Terjemahan dari berbagai bahasa termasuk lah Bahasa Melayu, Indonesia, English dan lain2.
4. Petunjuk Tajwid dan Bacaan. 2 pilihan samada tulisan seperti biasa atau bersama Hukum Tajwid yang berwarna.
5. Pilihan pun banyak, samada nak print, nak share di FB, di Twitter,atau lain2
6. Pengunaannya teramat senang, tidak memerlukan manual pun..

Tekan ni untuk ke Quran Explore Online

p/s: Sedikit bahagian tepi mungkin tak berapa nampak, jadi dengar lah bacaan elok2..



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...