Pages

"PenGgEnap"

Thursday, March 3, 2011

"Temuduga@Interview"

Sebagai seorang manusia yang di amanahkan untuk melakukan pekerjaan. Tidak kira kerja apa sekali pun, tidak kira ia kerja berat atau ringan, kerja di bawah atau di atas. Janji ianya perlu lah halal. 
Temuduga adalah perkara yang sinonim dengan pekerjaan pada masa sekarang. Kenapa ia perlu? kerana melalui temuduga, syarikat dapat mengenal pasti potensi bakal pekerja mereka untuk masa hadapan. Sebenarnya HSAL ada cerita nak kongsi dengan sahabat sekalian mengenai temuduga... meh kita baca sama2..

Pada pagi yang tenang di sebuah ofis... Kelihatan beberapa orang sedang duduk di luar sebuah bilik yang bertampal di pintunya perkataan 'Bilik Temuduga.. Penemuduga: CEO En. Lee Vince dari Kuala Lumpur'.. 3 orang rakan baik telah datang untuk temuduga.
Saya bagi nama dieorang si A, si B dan si C dah la.. ok, apabila nama si A di panggil masuk. Maka si A masuk ke dalam bilik dengan perasaan yang berdebar2 kerana dia orang yg pertama antara kawan2nya, maka tiada la soalan yg bocor..Setelah beberapa lama kemudian, si A pun keluar. Maka gaduh2 la 2 org kawannya menanyakan soalan.

Si B: Ape soalan yg dieorang tanya ko tadi??

Si A: dia tanya soalan kacang je, tapi aku xboleh jawab sebab masa aku masuk tadi aku xnmpk nama CEO dieorg kat muka pintu tu...

cara terbaik untuk dapat kerja
Maka si B dan si C pun cepat2 menulis nama CEO pada depan seluar dalam mereka di tandas.
Tiba lah masa si B pula. Dengan muka yg penuh confident si B masuk ke bilik temuduga.. Setelah hampir 5 minit, si B pun keluar dengan muka masam..

si C: kenapa ko ni? dah soalan bocor pun xboleh jawab ke?

si B: aku boleh jawab la soalan nama, tapi dia tanya tempat.. mana ada aku salin..

Si C pun gelakkan si B.. Dia pun terus ke tandas untuk menulis '...dari Kuala Lumpur'
Tiba masa si C pula untuk di temuduga.. setelah tidak sampai 5 minit si C berlari keluar dengan muka merah padam sambil berteriak 'malu2!!!' 

Nak tahu kenapa? masa di temu duga, penemuduga tanya soalan yg sama iaitu nama CEO dan dari mana dia datang.. Maka si C pun tengok lah seluar dalamnya.. Dengan konfident dia menjawab: LEVI'S made in Taiwan... Rupa2nya dia terpakai seluar dalam terbalik.. HAHAHAHAAHA

Apa moral cerita ini? pikir2 la sendiri ek.....

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...